Brunoenmarjolein.reismee.nl

Heb je even?

Omdat ik in Iran geen blog mocht plaatsen, volgt nu pas onze eerste reisblog. Nu ik dit zit te typen zitten we op de luchthaven te wachten op onze vlucht naar Jordanië. We zijn inmiddels drie weken onderweg en hebben veel kunnen zien van Iran. We zijn gestart in Teheran. Vervolgens zijn we doorgereisd naar Kashan, Esfahan, Shiraz, Yazd en Kerman. Vervolgens zijn we vanaf Kerman, per trein, het hele stuk weer teruggereisd naar Teheran. Hieronder onze bevindingen

Laughing

Alles duurt hier lang. Als je bus om 10.00 zou vertrekken, ben je om 10.30 nog de busterminal niet uit. Als je besluit een tour te doen van 8.30 tot 17.00 dan kom je pas om 20.00 weer in je hostel aan omdat:

1. De taxichauffeur nog ‘even’ moet bidden in de moskee
  2. Je vervolgens nog koekjes krijgt aangeboden in de moskee
  3. Omdat we nog uitgenodigd worden om thee te drinken
  4. Omdat de broer van de taxichauffeur nog even wil weten waar we vandaan komen en wat we (=Bruno, mannen spreken vrouwen hier in principe niet aan) in Nederland doen
  5. Men hier nooit haast heeft

Als je ‘romantisch’ (hand in hand lopen mag hier in principe niet) over de brug in Esfahan wilt lopen ben je 1,5 uur verder omdat mensen je blijven aanspreken: “ Sir, I am so happy to see you”. De mensen in Iran zijn zo gastvrij en zo lief! Zo kwamen we in de bus van plaats 1 naar plaats 2 (ik noem geen namen en leg zo uit waarom) 2 mannen tegen die een kantoor hebben in plaats 2. Een van de mannen nodigde ons, na een kort praatje, uit om bij hen in het kantoor te slapen. We twijfelden, maar vonden het ergens toch wel een geinig idee. Eenmaal aangekomen in het kantoor bleken we een eigen kamer te hebben en zijn we enorm verwend met allerlei lekker eten. Tijdens het diner kwamen er zelfs nog flessen drank op tafel. Ten strengste verboden hier, vandaar dat ik de plaatsnamen niet noem! Een van de mannen brouwt de drank zelf thuis. Erg lekker! De mannen hebben alles voor ons betaald, van al het eten tot aan de taxi. Een van de mannen heeft ons ook nog de stad laten zien. Om ze te bedanken hadden we dozen noga, noten etc. gekocht. Echter kregen we nog grotere dozen noga en allerlei ander eten terug. Een bijzondere ervaring, die wederom lang heeft geduurd

Wink
!

Het dragen van de hejab (hoofddoek en bedekte kleding) werd op een gegeven moment wel een beetje irritant. Het is gewoon super heet! Zeker als je ook nog eens een chador (lang kleed) over deze warme kleding moet dragen. In sommige moskeeën is dit namelijk verplicht. De eerste keer vond ik het nog wel grappig, maar met 35 graden is de lol er snel vanaf. Zeker als je mannen in hun t-shirtje (lees: Bruno) ziet lopen. Hoe onrechtvaardig!

Soms gaat het ook helemaal nergens over. Moet je in een bepaalde moskee of mausoleum door een aparte ingang voor vrouwen, kom je elkaar aan het einde van de gang weer tegen. Maar ondanks dit vinden we Iran een heel mooi land. Er is zoveel te zien! Prachtige moskeeën, tombes, paleizen, karavanserais, tuinen en bazaars. Ook vonden we Persepolis (een heel groot opgegraven paleis en tombes) heel bijzonder. Zie foto’s

Laughing
. Verder hebben we ook twee tours gedaan door de woestijn. Vooral de kaloetwoestijn ,met gekke rotsformaties, was een hoogtepuntje. Jammer alleen dat het weer niet meezat. De kaloetwoestijn staat namelijk bekend als het million star hotel. Alleen met volle maan en bewolking was daar niets meer van te zien. Ook moesten we ’s morgens eerder vertrekken omdat we in een zandstorm verzeild waren geraakt. We hebben er later wel om moeten lachen
Laughing
. De dorpen rondom de woestijn leken net oase stadjes. Wow super bijzonder om te zien. We voelden ons een beetje Yasmin en Aladin, alleen dan de iets minder oosterse versie
Smile

Alle vooroordelen over Iran kloppen van geen kant. De mensen in Iran zijn zo vriendelijk en zo gastvrij. Ik denk dat we ons in geen enkel land (inclusief Nederland) ooit veiliger hebben gevoeld dan hier in Iran. De Iraniërs zelf zijn zich bewust van het denkbeeld dat Westerse landen van Iran hebben. In de woestijn sprak ik met iemand die mij vroeg: “Wil je de mensen in Nederland alsjeblieft vertellen dat we geen terroristen zijn?”

Bij deze! Iran is fantastisch!

Paula Schram

Hoi Marjolein en Bruno,
Heb weer genoten van jullie eerste reisverhaal. Kijk nu al uit naar het volgende verhaal!

Mam

Lein en Bruno heerlijk om weer zo'n mooi verhaal te lezen. Jullie hebben weer heel wat meegemaakt en gezien. En prachtige foto's. Liefs van ons.

Toos

Hoi Marjolein en Bruno wat fijn om iets van jullie te horen, maar dat had dus zijn reden dat we wat langer op jullie verhaal moesten wachten.
Zo zie je maar weer dat niet altijd alles klopt wat er gezegd word jullie hebben nu in ieder geval een positief beeld van Iran.En mooie foto's van Iran. En nu op weg naar Jordanië. Geniet verder op jullie reis en vele groetjes van ons allen.

Ome Ab en tante Mieke

Wat een prachtig verhaal. Hebben er van genoten. En dan al die positieve ervaringen! Lieve groeten van ons.

Carina en Rene

Wow wat een geweldig verhaal, met een lach en een traan (omdat we jullie zo enorm missen) genoten van jullie reisverslag.

Liefs swessie en zwager

Afke Berkhout

Wat een prachtig verhaal! En wat een super foto's van een fantastisch land. We gaan dit zeker een keer zien! En groet Jordanië van mij!

Ronald en Patries

Wat een mooie ervaring zeg!!
Jullie zijn weer een ervaring rijker!
We kijken weer uit naar jullie vervolg verhaal.
Jullie krijgen een dikke kus van de meiden.
liefs van ons, Roon en Patires

Mia

Haha!! hoe jij schrijft!! prachtig !! Nog vele mooie momenten in Jordanie en elders. Ga dit vanavond even aan mijn Iranese buurtjes laten zien, zullen ze fantastisch vinden. Kijk uit naar je volgend verhaal! Liefs!!

Corrie Schouten

Wat een prachtige foto's en wat een mooie ervaring/belevenis. Fantastisch! Groetjes

t Hennie

Leuk weer wat van jullie te lezen. Een belevenis weer!
Leuk zoals je het weer verteld. Zo genieten wij ook mee.
Geniet van jullie verdere reis.
Veel liefs van t Hennie.

Linda Olthoff

Hoiiii, het verhaal lezen was dan het enigste dat niet lang duurde ;-) Mooie ervaring rijker alweer in 3 weken, veel fun!! Groetjes Linda

Astrid

Hey Lieverds! Lees jullie verhaal nu pas :) Wat kan je toch mooi schrijven! Prachtig verhaal om te lezen...moest wel even lachen hoor:yasmin & aladin haha heeerlijk! Geniet nog lekker, goed om te lezen dat jullie zo goed verzorgd zijn! Dikke kus en knuffel!

Christa Lageman

Wat een mooie ervaringen weer! Onvergetelijk.