Brunoenmarjolein.reismee.nl

Galapagos

Lieve iedereen,
Volgens onze gastfamilie in Cuenca is niet naar de Galapagos eilanden gaan als je in Ecuador bent, hetzelfde als Amsterdam niet bezoeken als in Nederland aan het reizen bent. Verschil is alleen wel dat de Galapagos eilanden mega duur zijn. Omdat het allemaal beschermd gebied is, betaal je je blauw aan park fees etc. Maar…na lang dubben, hebben we de knoop toch doorgehakt. Via internet hebben we een 6-daagse cruise langs verschillende eilanden geboekt! Ik weet niet hoe we het doen, maar op de een of andere manier blijkt ons budget toch weer wat ruimer te zijn, dan van tevoren bedacht.

Op 18 september zijn we dan toch echt naar de eilanden gevlogen waar Charles Darwin zijn evolutie theorie heeft uitgedacht. Heel bizar, op deze eilanden komen diersoorten voor die je nergens anders op de wereld kunt zien. De Galapagos eilanden zijn ontstaan door vulkaan uitbarstingen. Bepaalde dieren zijn door te zwemmen/vliegen via het vaste land op de verschillende eilanden terechtgekomen en hebben zich volledig aangepast aan de omgeving. Er zijn niet veel soorten dieren op de Galapagos, maar de dieren die er zijn zoals de blue footed boobies, zeeleeuwen, pinguins, schildpadden, iguanas etc. komen in grote hoeveelheden voor. Omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben op de eilanden, zijn ze niet schuw en komen ze super dichtbij of blijven rustig liggen als je ze passeert. De eilanden zelf zijn vulkanisch en zien er soms uit alsof ze net ontstaan zijn.

Bij aankomst op Santa Cruz waren we niet direct enthousiast. Veel toeristische winkels en een haven vol met grote cruise schepen. We werden opgewacht door onze gids en maakten kennis met de rest van de groep, die bleek voor een groot deel uit Nederlanders te bestaan. Het was wel direct gezellig! De boot bleek super mooi te zijn! We hadden zelfs een douche met warm water! Onze eerste bestemming bleek eiland Isabella te zijn. Op dit eiland maakten we bij aankomst direct kennis met de iguanas, vele vogelsoorten…en 2 flamingo's! Die avond na ontzettend lekker te hebben gegeten aan boord, was meer dan de helft van de mensen op de boot ziek. De zee was enorm ruig en normaal lopen in de boot lukte niet. Slapen evenmin…we rolden bijna uit onze stapelbedden. Gelukkig hielpen onze reispillen, Bruun en ik zijn niet ziek geweest.

Tijdens de rest van de cruise hebben we zoveel moois gezien dat het teveel is om te beschrijven. Vandaar alleen een beschrijving van de mooiste dingen:-). Allereerst het snorkelen. Elke dag gingen we wel 1 of 2 keer snorkelen. Omdat er in het Noorden (waar onze cruise plaatsvond) een koude Humboldt stroom staat, is het water super koud. Voordeel: hier zitten de meeste dieren/vissen. Nadeel: het is hardcore snorkelen. Je houdt het met wetsuit niet langer uit dan een half uur. Maar goed, tijdens het snorkelen echt bizarre dingen gezien. Zo hebben we gezwommen met de zeeleeuwen. Vooral de kleintjes zijn super nieuwsgierig, ze zwemmen soms recht op je af. Daarnaast hebben we enorme scholen met vis gezien (zoals je soms in films over duiken ziet hahaha). Op een gegeven moment hebben we vlakbij een soort van grot in redelijk ondiep water gesnorkeld. We waren daar letterlijk omringd door zeeschildpadden. Ik kon ze niet tellen, er lagen er super veel op de bodem en er zwommen er heel veel om ons heen. En ja, ze waren grooooot! Verder pinguins en marine iguanas zien zwemmen en oh ja ook nog een haai gezien.

Daarnaast, aan land, vonden we het mooiste de enorme kliffen vol met vogels, de 'bergen' iguanas en natuurlijk de schattige zeehonden/zeeleeuwen. Daarnaast hebben we vanuit de boot nog dolfijnen zien zwemmen en manta rays uit het water zien springen. Het mooie van het maken van een cruise is, is dat je naar de verder gelegen eilanden vaart, waar je normaal met een kortdurende cruise of een dagtrip niet kunt komen. Daarnaast hebben we het enorm getroffen met onze groep, het was super gezellig!

Na de cruise zijn we nog met een paar andere mensen van de groep 2 dagen op Santa Cruise blijven plakken. We wilden namelijk ook nog graag duiken. Zo enthousiast als we over de cruise waren, zo erg viel het duiken tegen. Voor de duiktrip waren we 2 uur richting Floreana gevaren. We hadden hele dikke wetsuits aan en boots en hoodies, omdat het zo koud is onder water. Bruun is altijd super relaxed onder water, ik niet. Ik vond de duik niet geschikt voor beginners (zoals ik ;-)) vanwege de sterke stromingen. Daarnaast was er veeeeel minder te zien onder water, dan tijdens het snorkelen. Het duiken kostte echt een bak met geld, maar was super slecht georganiseerd. Geen handdoeken aan boord (zooo koud) en geen camera (was wel beloofd) en een onprofessionele instructeur. Maar goed, hoewel het duiken tegenviel, was de Galapagos trip echt super super gaaf. We hadden het niet willen missen. Zie foto's :-).

Momenteel zitten we in Arequipa, Peru. We hebben alles bij elkaar zo'n 43 uur in de bus gezeten. We zijn sinds woensdag begonnen in weeshuis Alba Luz. In onze volgende blog meer hierover :-).

Liefs,

Bruno en Marjolein

Astrid

jeetje.. verbaas me steeds meer over die reistijden! Straks is voor jullie 2 uur rijden alsof iets 10 minuten is ;) Maar zo te horen is het het allemaal helemaal waard! Gaaf hoor allemaal, prachtige foto's ook! Ben zoo benieuwd naar de Alba Luz verhalen ook, zou idd ook zeker wat voor mij zijn! Kon ik maar even bij jullie zijn :) x

Petra

jeh he wat een mooie fotos zeg, zeker een omgeving die nog zeer puur is en ongerept , prachtig.
geniet nog even lekker van je vrije tijd en tripjes zodat het volgende project weer opgeladen kan beginnen..
want voor je het weet is het zo eind december en kunnen jullie weer mee draaien in de hectische westerse wereld .
veel plezier nog x Petra en Alex

Wilma

Voor degene die geen facebook hebben en het leuk vinden om te zien waar Marjolein en Bruno nu verblijven :)
Hier de website van weeshuis Alba Luz.

Melvin

Gaaf gaaf gaaf!