Brunoenmarjolein.reismee.nl

Cement, rock runs en olifanten

Lieve iedereen, allereerst willen we iedereen bedanken voor alle mailtjes en berichtjes op deze site. Daarnaast ontzettend bedankt voor het leuke boekje. Helaas kunnen we nu niet iedereen terugmailen aangezien ik via de iPod van bruun met traag internet werk. Maar we hebben internet en dat is al heel wat :). We hebben nu een dagje vrij en zitten in Uis een 'dorp' in Damaraland midden in de Bush. We zijn nu een week weg en hebben al zoveel meegemaakt dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen. Hierbij daarom een samenvatting vanuit mijn notitieboekje over onze eerste werkweek voor EHRA. De reis naar Namibië verliep niet vlekkenloos. Door flinke vertraging zijner omgeboekt naar andere vluchten en eenmaal in Walvisbay aangekomen was onze bagage kwijt. Daarnaast bleek ook onze double room in Villa Wiese, het hostel waar we het eerste weekend zouden doorbrengen, niet geboekt te zijn. Gelukkig konden we nog een ander hostel vinden en werd onze bagage de volgende dag met een big smile afgeleverd. Ik skip even het stuk over swakopmund (daar waar de vrijwilligers verzamelen voor et project) anders wordt het wel een heel lang verhaal:). Ik zal eerst wat vertellen over het EHRA project. Het is de bodoeling dat we waterpunten van de boeren beschermen tegen de olifanten door er muren omheen te bouwen. Aan de andere kan worden er waterbronnen voor de olifanten gecreëerd. Er worden nogal wat waterpunten door olifanten kapot gemaakt door dorstige olifanten, met als gevolg dat de boeren de olifanten proberen te doden. Door middel van dit project behouden de boeren hun watervoorzieningen en wordt ervoor gezorgd dat de olifanten ook kunnen drinken. Geen boze boeren en blije levende olifanten dus. Ik zeg: een win win situatie:). Maandagochtend zijn we vertrokken met een minibusje vanuit het vreselijk koude swakopmund richting basecamp vlakbij de Ugabrivier in Damaraland. De reis was te gek en duurde ong. 5 uur. Onderweg zagen we het landschap veranderen van een koude mistige zandbak naar prachtige Afrikaanse landschappen. Daarnaast zagen we ook een aantal locals, zoals mensen van de himbastam en de hererostam. Het basecamp wordt gebuikt als vertrekbasis voor de redst van de trip. Het basecamp is werkelijk een paradijs! We slapen er in een gigantische boom. Dit ivm veelvuldig bezoek vd olifanten. De wc's ( gekleide halve hutten) kijken uit op enorme Lion king rotsen en er is een douche gemaakt in de rotsen. De omgeving is fantastisch en uitgestrekt en we koken er uiteraard op een kampvuur. De eerste nacht niet ezht super geslapen, omdat er koeien onder ons graasden... En ik dacht dat het de olifanten waren. Ik was zo bang dat ik mijn bril niet op durfde te doen hahaha. Bru heef er overigens gewoon doorheen geslapen:). We moeten overigens in het basecamp oppassen voor de 3 s'en: spinnen,slangen en schorpioenen. Op maandag is onze buildingweek dan echt gestart. Alleen de belangrijkste spullen meegenomen en de bush in. Na ong. 3 uur te hebben gereden, kwamen we dan eindelijk bij ons eerste project aan: een muur die door de vorige troep voor de helft was gebouwd. We slapen vlakbij deze muur gewoon op een zeiltje onder de sterrenhemel. Ik zal in het kort samenvatten hoe deze eerste week is verlopen: 3 rockruns op een dag. Dwz de berg op klimmen en grote rotsen verzamelen en deze naar de auto brengen. De rit naar deze rockruns is overigens te gek! Crossen met de jeep door de bush! Cement maken. De muur bouwen met de verzamelde stenen. Een verschrikkelijke verzengende hitte. 3 mensen uitgeschakeld door de hitte, waaronder Bruno die het heeft gepresteerd om 4 keer over te geven (gaat nu weer prima hoor!) veel gevloek een weggewaaid toilet een week niet douchen een week overdag en ' 's nachtslot dezelfde kleding dragen. Ondanks alles blijven lachen kortom het is echt afzien en hard werken in de hitte. Ik vind het persoonlijk bijna niet te doen... Maar op vrijdagmiddag is de muur dan toch af! Wat een super gevoel! Die middag mochten we ons dan eindelijk weer douchen... Want we gingen weer terug naar basecamp yeah! Na een heerlijke koude douche en schone kleren ( we zagen letterlijk zwart van het cement en het stof). 'S avond lekke een welverdiende Cuba Libre gedronken met Engelse meiden en na nog een waarschuwing voor slangen bij de wc naar bed. Lang hebben we niet geslapen want ik hoorde henrik ' elephants are coming' roepen. Je mag dan niet bewegen en zeker de boom niet uit. Hè duurde echter best lang en toen ik mensen zag staan bij het vuur ben ik toch naar beneden geslopen( bruun kreeg ik weer eens niet wakker haha). In de verte zagen we ze lopen:3 olifanten!! Toen er 1 naar onze basecamp kwam zijn we snel de boom ingegaan en op het voorste platform gaan zitten. Daar kwam hij dan..een grote olifant!! Hij speelde wat, keek ons even aan en liep vervolgens weer verder. Wat een ervaring! Zo dichtbij!! Morgen gaan we een week op patrouille. Waarschijnlijk gaan we nog meer naar het noorden. Het wordt weer slapen zonder ook maar enige luxe, maar we kijken er super naar uit. Nou ik ga zo lunchen! Tot mails laat even weten als er nieuwtjes zijn:). Xxx kortom

Reacties

Reacties

Wilma

Wauw, jullie hebben al een hoop meegemaakt in 1 week tijd!
Hihi Lein, jij 1 week in dezelfde kleren lopen...Hoe voelt dat? ;)
XX Wilma & Gerard

Pa en Ma B.

Lieve Lein en Bruun
Wat een verhaal zeg, maar ook geweldig om mee te maken.
Maar het is wel hard werken zeg,nou ga maar lekker lunchen en wat uitrusten.En doe allebei voorzichtig met de 3sen hé,lieve groetjes ma en pa.

Alex en Birgit

Hey globetrotter, wat een fantastische verhalen!

Hoop dat jullie hebben kunnen lachen op het boekje, wij in ieder geval zeker bij het uitzoeken van de vele foute foto's haha. Nog Veel plezier daar geniet ervan!

Alex en Birgit

Marco Mariska en Roos

De 3 's'en een olifant zo dichtbij dat je die kunt aanraken :s Erg gaaf om te lezen ;) Spannend ook maar ook afzien dus! Blij om te horen dat jullie 't naar je zin hebben, en blij dat jullie weer even van je hebt laten horen :)

Esther Kamstra

Hey wereldreizigers !

Wat een geweldige verhalen ! Super. Jullie hebben het naar je zin. TOP.

Veel plezier daar !
Groetjes,

Esther

Inge

Lein en Bruun!

Wat een onwijs leuk verhaal, en ik kan me er zo bij inleven omdat ik vorige week nog in Namibië was!!
Succes met het harde werken!! En ik kijk uit naar jullie volgende verhalen :)

xx

Toos van den Tillaart

Hallo Marjolein en Bruno
Wat fijn om weer eens iets van jullie te horen.
Jullie wereldreis begint goed zeg al meteen flink aan het werk maar probeer tussen het werk door ook nog even te genieten want de tijd gaat snel.
Hopelijk komen er ook nog foto's te staan op jullie blog zodat we jullie daar bezig kunnen zien tussen al die olifanten.
Vele lieve groeten uit Boerdonk.

Marinus en Astrid

Hey Bikkels!
Wat heerlijk om weer even wat van jullie te horen!! En wat zijn jullie goed bezig zeg... Lijkt me inderdaad wel super gaaf zo die " wilde " olifanten te zien, maar de rest doe ik jullie niet na hoor ;) Vind jullie helemaal stoer :) Hier verder nog geen nieuwtjes, lekker aan het naaien/borduren (als jullie bij de kindjes zijn laten jullie het maar weten, stuur ik rompertjes met naam :D) Dikke kus en geniet ervan!! Liefs en een dikke kus vanuit B'wijk!! xxx

Astrid

Hoi Marjolein en Bruno,

Ik bedenk me net, ik ben nu op hetzelfde continent als jullie! Klinkt dan toch opeens heel dichtbij. Maar ik maak hier in Marokko niet zulke avonturen mee als jullie. Ik geniet van ons 4 sterren hotel, het lekkere eten en t zwembad. Ook genoten van de hammam en massage. Dat is wel wat anders dan bij jullie ;-)

Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!

Groetjes, Astrid

Ome Ab en tante Mieke

Hallo Marjolein en Bruno,
wat een verhaal. En wat een ervaringen.
Hoe is dat Lein, een hele week dezelfde kleren?
Wel makkelijk, je hoeft niet te kiezen.
Een week onderweg en dan al zoveel te vertellen.
We kijken uit naar het volgende.

Liefs van ons vanuit Alkmaar.

Jero

Fijn om te horen dat Bruno zo goed slaapt :)

Have fun!

Esther Tuin

Tjemig wat een verhaal! Waar ben je aan begonnen denk ik dan... hard werken, geen douche etc. Echt niets voor mij ;-) Maar zoooo leuk om te lezen dit. Ik dacht al, wanneer horen we wat, maar het was het wachten waard. Kijk nu al uit naar evt. foto's ;-)

Gr. Esther

Linda Olthoff

Bruno & Marjolein,

Dat zijn echte overlevingsverhalen! haha. Heel gaaf en dan neem je alle non luxe maar weer voor lief he...

En toch even vertellen dan: ik ga 20 november ook de zuid afrikaanse bush in om een fotoworkshop te volgen! Dus als jullie nog tips hebben van wat ik mee moet nemen enzo... ;-)

Nog veel plezier, niet te heet weer en leuke diertjes gewenst!

Groet, Linda

Frank en Letty

Hee :)

Eindelijk zitten jullie dan midden in jullie grote reis!
Het is een super leuk verhaaltje, leuk opgeschreven, zien het meteen een beetje voor ons.
Hoe doen jullie dat 's nachts met de beesten/insecten en slapen?
Hier geen nieuwtjes eigenlijk!
Succes en plezier de komende week weer!

xxx ons

Diana

WAUW!!!!!!!!!!!

Bart en Angelique

Vol ongeloof hebben we jullie verhaal helezen: wat hebben jullie al een hoop meegemaakt! Het is goed om te lezen dat het allemaal goed gaat en veilig terecht zijn gekomen; ook niet heel onbelangrijk ;).

Doe Bruno de groetjes en geniet!

Janna

Hej,

Super om te lezen wat jullie in zo'n weekje hebben meegemaakt. Super goed dat jullie dit werk doen.
Ik ben jaloers dat je een olifant van zo dicht bij hebt gezien.
Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen :)
Liefs

tante Hennie en Ome Gerrit

Hallo Marjolein en Bruno

Wat een leuk verhaal het lijkt alsof jullie er al maanden zitten, zoveel te vertellen al in nog maar een week. Hoe moet dat met 1 van die 3 sen Lein? WE kijken uit naar jullie verhalen. Geniet en pas goed op elkaar!
Wij hebben een wintersportje geboekt naar Neustift
samen met Gerard en Til en de Kuipers. Lijkt ons weer helemaal leuk, Piet zal je missen Lein.
Groetjes uit Uitgeest

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!