Brunoenmarjolein.reismee.nl

No flipflops? No problem. No shirt? No problem. No money? Biiiiiig problem!

Oeps…inmiddels zijn we alweer drie landen verder en hebben al eventjes geen blog meer geplaatst. Tijd voor een update :-). Trouwens weer super leuk om al jullie reacties te ontvangen!!

Na Capulalpam de Mendez (waar we zijn geëindigd in onze vorige blog) hebben we best wat kilometers gemaakt in Mexico. We zijn steeds dichterbij het toeristischere gedeelte van Mexico gekomen en om eerlijk te zijn was dat voor ons wel een stukje minder dan het voorgaande. Maar we hebben daar wel de mooie trekpleisters kunnen zien zoals het wereldwonder Chitchen Itza, de hagelwitte stranden inclusief Maya ruïnes van Tulum, de cenotes (waterbevattende grotten waarin je kunt snorkelen en duiken) en het meer met de 7 kleuren in Bacalar. Foto’s volgen snel! Wat we echt nog heel leuk vonden in Mexico was San Cristobal de las Casas. We hebben daar het bergdorpje ‘San Juan Chemula’ bezocht. Behalve dat de mensen daar in prachtige kledendracht lopen, heeft dit dorp ook een hele belangrijke plek namelijk: de kerk. Aan de buitenkant van de kerk denk je ‘leuk pittoresk kerkje’, maar als je binnenkomt ben je in een ander wereld. Honderden flikkerende kaarsjes, wierook en knielende mensen op tapijten van dennennaalden. In de kerk worden verschillende rituelen uitgevoerd. Zo komen de mensen bijvoorbeeld naar de kerk als ze ziek zijn. Medicijnmannen/-vrouwen voeren dan bepaalde rituelen uit om de mensen beter te maken, zoals het offeren van kippen (we hebben de geluiden gehoord maar het gelukkig niet gezien) het drinken van alcohol etcetera.

Na alle, voor ons belangrijke, trekpleisters te hebben meegepakt in Mexico, zijn we naar het uiterste puntje gereisd om vanaf daar met de boot naar Belize te gaan. Caye Caulker, een tropisch eiland voor de kust van Belize, stond namelijk op het programma. Tijdens de bootreis werd er al lekker reggae muziek gedraaid om goed in het sfeertje te komen. De aankomst op het eiland was verrassend: overal mensen met rastahaar en borden met ‘No flipflops? No problem. No shirt? No problem. No money? Biiiiiig problem!’. Hahaha, nou dat dekt wel zo’n beetje de lading op Caye Caulker. Een tropisch eiland waar je de hele dag op je blote voeten kunt lopen, want alles is toch van zand. Een babyblauwe zee en wuivende palmen. Niemand maak zich druk ‘Take a beer!’. We hebben er heerlijk vis van de barbecue op de hoek gegeten, melk uit een kokosnoot gedronken (ja mensen ik heb buiten melk gedronken…) en genoten van het tropische weer. Verder hebben we ook nog een ‘scenic flight’ over de Blue Hole, het plaatje dat je vaak ziet als je Belize opzoekt, gemaakt. De Blue Hole is een grote sinkhole in de zee. Als je op Caye Caulker bent dan kun je er eigenlijk niet omheen om hierheen te gaan. We hebben in een propellervliegtuig, gemaakt van snijkoek, inclusief een mij iets te nonchalante piloot, een mooie vlucht gemaakt over de atollen en de Blue Hole dus. Super super mooi (doodsangsten dat wel) en de centjes meer dan waard. Verder hebben we nog op verschillende plekken gesnorkeld en heel veel groot leven gezien. Mooie schildpadden, pijlstaartroggen en veeel haaien. Als de kapitein van tevoren zegt dat je moet oppassen dat je niet op de haaien springt…dan weet je genoeg ;-). Op een plek zaten wel 7 flinke verpleegsterhaaien. Na Caye Culker zijn we naar het vaste land van Belize gereisd. Ook hier waren we zeer blij verrast: wat is Belize mooi groen en ook zo lekker compact na enorm Mexico. We zijn als eerste naar Bermudian Landing gereden. In Bermudian Landing (en omringende dorpen) werken landeigenaren samen met de Community Baboon Sanctuary. In het kort komt het erop neer dat de landeigenaren voldoende bomen op hun land laten staan om de brulapen voldoende leefgebied te geven. Dit betekent dat het gebied vol zit met o.a. brulapen. We sliepen in Bermudian Landing in een cabana in het bos en hebben heel veel brulapen zien slingeren. Kijk, zo hoort het. Na Bermudian Landing hebben we nog 2 plaatsen bezocht in Belize waar we hebben genoten van de natuur en de dieren. Zoveel dieren en vogels kunnen spotten! Reizen met de bus in Belize is trouwens een avontuur op zich. Ze hebben er alleen maar chickenbussen (oude Amerikaanse schoolbussen) die volgeprakt worden en waarin keiharde reggaemuziek gedraaid wordt.

Vanuit Belize hebben we de bus naar Guatemala gepakt. Ons idee was om een tijdje in Guatemala te blijven, maar de dingen zijn toch weer anders gelopen dan verwacht. Omdat we in de buurt waren van Tikal, een Maya ruïne in de jungle, hebben we als eerste Tikal bezocht. Het stond, om heel eerlijk te zijn, niet super hoog op ons lijstje, maar Tikal is een van onze favoriete ruïnes geworden (en we hebben er inmiddels volgens mij wel iets te veel gezien ;-)). We waren om 5 uur ’s ochtends opgestaan om de grote groepen toeristen voor te zijn en liepen dus rond een uurtje of 6 door de jungle opzoek naar de ruïnes. Omdat het nog vroeg in de ochtend was, waren er nog veel vogels en dieren actief. Super veel troepen met apen en prachtige vogels kunnen zien. Bij aankomst op La Gran Plaza (een plein tussen twee wat grotere ruïnes in) bleek er op de vroege ochtend ook nog een Maya ritueel gaande te zijn. Er werd muziek gemaakt, er liepen mensen met bloemen en kaarsen en er waren mensen aan het knielen voor de ruïnes. Bijzonder! Daarna hebben we op de top van de grootste Maya ruïne van Tikal met z'n tweeen kunnen genieten van het uitzicht en de geluiden van de dieren (en in de verte van het Maya ritueel). Was echt heel erg gaaf!

Na Tikal wisten we even niet meer welke kant we op wilden….Tot we op het idee kwamen om misschien meteen maar door te reizen naar Copan in Honduras. Hier zijn we 2,5 jaar eerder ook geweest om Spaans te leren. Kortom, we zijn via Antigua doorgereisd naar Honduras…en daar zijn we nu :-). We zitten bij dezelfde gastfamilie als toen en hebben onze eerste lessen Spaans weer gehad. Ik ga binnenkort hier starten op een project met kinderen. De bedoeling is om hier eventjes te blijven. Na 3 maanden alleen maar onderweg te zijn geweest (uitzondering 10 dagen in Oaxaca), is het wel fijn om nu even wat langer op een plek te blijven. Het is heel fijn om weer terug te zijn hier!

Liefs uit een regenachtig Copan!

Pa en ma

Lein en Bruun,
Wat een schitterende ervaring doen jullie weer op.
Het is toch leuk om weer bij de gastouders te zijn waar 2,5 jaar geleden geweest bent.

Inge

Leuke reis verhalen, en veel plezier weer bij de spaanse lessen en de gast familie!
Liefs van hier xx

Frans Buijs

Ik wou dat ik nog zo jong was en ook de moed had om zo'n reis te maken. ik zie jullie volgende verslag weer met plezier tegemoet.

Toos van den Tillaart

Hallo Marjolein en Bruno
Wat een prachtige reis zijn jullie toch weer aan het maken, erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat.
Succes met de spaanse les en geniet van alles wat komen gaat. Vele groetjes van ons allen.xx

Bart

Schitterend verhaal weer en ik ben benieuwd naar de foto's!

Tante Mieke en ome Ab

Wat weer een mooi verhaal. Wat is het toch fijn om jullie op zo'n afstand te volgen. We genieten elke keer weer van jullie belevenissen. Veel plezier bij jullie gastgezin en we kijken weer uit naar het volgende verhaal. Liefs van ons.xx

marjan spruitenburg

Wat leuk om te lezen . Herken het kerkje . Ben ik ook in geweest . Heel indrukwekkend . Mooie landen , mooie mensen allemaal

Coen en Martijn

Wat leuk om jullie blog weer te lezen en er en beetje bij te zijn. Wij zijn weer ontzettend onder de indruk van al jullie belevenissen. Geniet er nog lekker van! xx