Brunoenmarjolein.reismee.nl

Jordanië in vogelvlucht

Lieve iedereen,

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties die we van jullie hebben ontvangen. Super leuk om te lezen dat jullie met ons meereizen. Onze tijd in Jordanië is omgevlogen. Nadat we ’s avonds waren geland op Amman, zijn we meteen de volgende dag op pad gegaan. 7 Dagen Jordanië is toch wel aan de krappe kant. We zijn gestart in het plaatsje Madaba. Hier hebben we Mount Nebo bezocht (voor de kenners: Mozes zag vanaf deze berg het beloofde land). Het uitzicht was erg mooi, we konden naar Jericho en Jeruzalem kijken. Na Mount Nebo zijn we doorgereden naar de dode zee. Na een vermogen te hebben betaald om überhaupt deze zee in te kunnen, liepen we optimistisch het water in. Dit bleek super pijnlijk te zijn!! Tip 1: scheer je niet voordat je de dode zee betreedt.

De dag na ons bezoek aan Mount Nebo en de dode zee zijn we ’s morgens vroeg door onze gids opgepikt. Een professionele en vriendelijke man die ons eerst naar Petra, een van de zeven wereldwonderen, heeft gereden. We bleken daar in een vet hostel te zitten met uitzicht over de vallei waar Petra achter ligt. Wow! De vrouw die het hostel runt heeft ons allerlei tips gegeven voor handige routes door Petra. In totaal hebben we in twee dagen tijd twaalf uur door Petra gelopen. We wisten niet dat het daar zo groot was. Het is gewoon echt een hele stad! We hadden trouwens verwacht dat het er super druk zou zijn met toeristen, maar het schijnt dat het toerisme enorm is afgenomen door de problemen in het Midden Oosten. Hotels ontvangen annulering na annulering. Overigens hebben wij ons totaal niet onveilig gevoeld. Het enige wat je merkt is dat er meer checkpoints zijn, waar de politie controles uitvoert. Ook bleek het bij aankomst in Jordanië nogal een probleem te zijn dat we uit Iran kwamen. We moesten naar een apart kamertje om te worden ondervraagd. Het was niet echt een verwelkomende binnenkomst

Undecided

Na Petra zijn we weer door onze gids opgepikt en zijn we naar zijn bedoeïenenkamp gereden dat in de Wadi Rum woestijn ligt. Daar hebben we drie nachten in een traditionele tent overnacht. Het was daar super relaxed! Lekker eten (het diner kwam van een bbq onder de grond) dat we op traditionele tapijtjes opaten en zooo lekker stil! ’s Avonds hadden we een kampvuur met bedoeïenen wijn (thee, veeeel zoete thee). Een van de jongens die in het bedoeïenkamp werkt zong liedjes bij het kampvuur met zo’n Oosters trommeltje. Een goed sfeertje

Laughing

De Wadi Rum woestijn was erg mooi en weer heel anders dan alle andere woestijnen die we tot nu toe hebben gezien. We hebben veel rondgereden en wandelingen gemaakt. Het wandelen bleek nogal avontuurlijk te zijn. Op onze laatste dag in de Wadi Rum, hadden we een vier uur durende wandeling met een gids: Abdullah. We liepen in een rijtje. Ik voorop, gevolgd door Abdullah, die gehuld in hoofddoek en jurk met sandalen, achter mij aanslofte. Hij sprak weinig Engels, wat het verlaten woestijn gevoel eigenlijk alleen maar ten goede kwam. Achter Abdullah liep Bruno, ook gehuld in hoofddoek, en met al onze benodigdheden voor de wandeling. We liepen zo een tijdje, toen Abdullah opeenseen gek sprongetje maakte en begon te roepen ‘Cobra, cobra not good!’ ‘ Kiell iet, kiell iet’!!! En zo gebeurde het dat Abdullah grote stenen zocht en de cobra (nou eigenlijk was ie niet heel groot) letterlijk een kopje kleiner maakte. Ik heb bij iedere worp ‘Oh my god, oh my god’ geroepen en Bruno heeft het geheel gefilmd. Na een aantal rake worpen was de slang zo dood als een pier. Abdullah maakte met een paar handbewegingen nog even duidelijk, dat als deze slang je bijt je zelf het loodje zou leggen. ’s Avonds vertelde ik bij het kampvuur aan onze gids wat er was gebeurd. Al snel zei onze gids dat Abdullah zich vergist heeft. Het bleek helemaal geen giftige slang te zijn! Wat vreselijk naar

Surprised
. Ik zal die geknakte slang niet snel vergeten!

Na de woestijn stond nationaal park Dana nog op het program. Wederom weer prachtige uitzichten en genoten van de mooie Jordaanse natuur. Zie foto’s! Inmiddels zijn we alweer mijlenver van Jordanië verwijderd. Na een reis van in totaal 21,5 uur zijn we nu in Mexico stad aangekomen en … hoe het daar is horen jullie in de volgende blog

Cool

Adios!

Bruno en Marjolein

Mariska

Wat een avonturen allemaal. Gatsie die slang... ik was wel blij te horen dat ie niet zo gevaarlijk was. Het klonk heftig. Veel plezier in Mexico en we horen wel weer van jullie. Xx

Tante Mieke en Ome Ab.

Wat weer een fantastisch verhaal. Wel erg eng hoor, die slang. Maar het was ook hier weer genieten voor jullie.
Heel veel plezier in Mexico, en tot horens. XX.

Til

Top verhaal en leuk weer van jullie te horen! Have fun in Mexico! XXX

Marcel Zwitser

haha, je let even niet op en jullie zijn een continent of wat verder... ;-)
Leuk jullie verhalen te volgen!

Nienke

Leuk verhaal weer zeg!! We wandelen hier ook heel wat af in Velsen Noord (tussen de buien door ;-)) maar slangen zijn we tot op heden nog niet tegengekomen. Beetje saai :-p

t Hennie

Wat fijn om te horen dat jullie weer zo genoten en gezien hebben. Prachtige natuur en cultuur. En weer heerlijk zonder sluier!!
Nu alweer in Mexico. Maak er samen weer een mooie tijd van.
En zo leuk dat we ervan mee kunnen genieten door de leuke verhalen.

Liefs vanuit Uitgeest xx

Jacquelien de Vries

Wat leuk om te lezen wat jullie meemaken en wat een mooie foto's. Blij te horen dat Iran zo veilig voelde. Heel veel plezier verder in Mexico!

Mia

Prachtige foto´s zeg!!! en wat een belevenis weer!
Heb met m´n buurtjes jullie foto´s van Iran bekeken en ze vonden het prachtig. Hoorde van Esther dat je m´n buurtjes bedankte voor hun bijdrage aan jullie reis in Iran, waren ze erg blij mee! a.s. zondag komt een zus van haar met haar dochter voor het eerst naar Nederland.
Geniet in Mexico en we volgen jullie! Liefs!

Birgit en Alex

Ziet er ontzettend gaaf uit! en wat een verhalen weer! genietse!! xi

Marco

Goed verhaal weer hahaha :)

Astrid

Oh neee... die slang! Zie het al helemaal voor me... zou precies hetzelfde reageren denk ik. Verder weer een prachtige belevenissen zeg!!! Wauauwww, liefs!