Brunoenmarjolein.reismee.nl

Colombia

Na onze fantastische trip door Nicaragua met Carina en Rene, zijn Bruun en ik nog een week in Managua gebleven om te bekijken wat onze nieuwe bestemming zou worden. Dat we weer vrijwilligerswerk wilden gaan doen, stond vast. Rondreizen is super, maar het is ook weer lekker om iedere dag een doel te hebben. Daarnaast is het fijn om een langere tijd op een plek te blijven, dan leer je de mensen en de cultuur een stuk beter kennen. Omdat we ondertussen al heel veel positieve verhalen over Colombia hadden gehoord, zijn we na een week in de betonnen jungle van Managua te hebben gezeten, uiteindelijk naar Santa Marta, een kustplaats in Colombia, afgereisd. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje spannend vond. Hoewel we veel op internet hadden opgezocht over de veiligheid, denk je bij Colombia toch snel aan de FARC, politieke onrust en drugs. Maar eenmaal aangekomen in Santa Marta was de spanning direct weg. Het was zaterdagavond, buiten waren de mensen aan het salsadansen, we zagen lekkere restaurantjes en vonden een perfect hostel. De stad van Santa Marta is gedeeltelijk best mooi, met koloniale gebouwen, een markt en veeeeel winkels. Toch zie je al snel dat het ook armoedig is.

Op internet hadden we van tevoren al een project in Santa Marta gevonden: Mariposas Amarillas. Mariposas Amarillas is een organisatie die zich inzet voor kinderen in 2 sloppenwijken, net buiten Santa Marta. Omdat we wisten dat er iedere maandag een meeting is voor de vrijwilligers van dit project, besloten we om ook naar de meeting te gaan en te kijken of er hulp nodig zou zijn. Na een gesprek met Oscar, een Colombiaan die het project runt, bleek al snel dat we op de naschoolse opvang zouden kunnen helpen in de wijk Oasis. De kinderen in deze wijk krijgen maar een paar uur les per dag op school en lopen daarom achter met lezen, schrijven, rekenen etc. Daarnaast bestaan er in deze wijk problemen rondom familie geweld, drugs, tienermoeders, armoede etc. Kortom de kinderen leven nou niet echt in een ideale leefomgeving. Voordat mensen zich zorgen gaan maken, voor ons is het OK om de wijk in te gaan. Oscar is altijd bij ons, het aanspreekpunt van de wijk is altijd in de buurt en de meeste mensen in de wijk zijn blij met onze komst.

Omdat Bruun liever niet in de klas staat, maar liever op 'de achtergrond' werkt, is hij aan de slag gegaan bij Colombia Sin Fronteras. Deze organisatie zet zich, net als Mariposas Amarillas, in voor kinderen in de sloppenwijken. Bruun is bezig om voor deze organisatie een nieuwe website te maken en is zo'n beetje fulltime bezig. Ik ga meestal rond 13.00 uur richting Oasis (samen met de andere vrijwilligers). Als we aankomen in de wijk staan de kinderen meestal al te wachten voor de school. De meesten komen naar je toe rennen om je te begroeten met een kus op je wang (dat is hier eigenlijk gebruikelijk wanneer je iemand ziet die je kent). De kinderen zijn tussen de vier en dertien jaar oud en hyperactief :-). De groep wordt altijd in tweeen gedeeld. Ik sta altijd bij de jongere kinderen. We bereiden iedere dag 'de les'voor, door bijv. werkbladen op te zoeken, activiteiten te bedenken etc. Het is soms echt gissen wat de kinderen al weten en wat niet, ook omdat er een enorm leeftijds- en niveauverschil is tussen de kids. Maar goed we proberen zo goed als het kan, in ons beste Spaans (ahum), de kinderen wat bij te leren. Het is niet altijd gemakkelijk. Vorige week was er een vrijwilliger die muziekles wilde geven. Dit liep uit op een lichtelijke ravage. De vrijwilliger had muziekinstrumenten gemaakt van lege plastic flessen gevuld met bonen en rijst. Toen de kinderen erachter kwamen dat het wel leuk was om hiermee te gooien liep het nogal uit de hand. De kinderen zijn echt heel pittig en luisteren 'soms' ronduit slecht, omdat ze negen van de tien keer thuis geen manieren hebben meegekregen. Hoe vaak ik op een middag wel niet 'escucha me' (luister naar me!) roep. Maar goed ondanks dit alles heb ik er wel echt plezier in om elke middag heen te gaan en denk ik dat de opvang ook echt nodig is.

In de weekenden zijn we altijd vrij. Tot nu toe zijn we met een groep mensen naar Minca geweest, een stadje in de bergen hier niet ver vandaan. We hebben daar mooi gewandeld en lekker genoten van koelere temperatuur (30 ipv 40 graden). Verder zijn we afgelopen weekend naar Costeno geweest, een surfcamp. Bruun heeft hier met een paar andere mensen gesurft. Hij vond het erg leuk, dus hij zal het nog wel vaker gaan doen denk ik. Costeno ligt achter een natuurpark en is super mooi. Een ruige zee, grijs zand, palmbomen en daarachter jungle en bergen in de wolken. Ik weet niet of iemand de serie 'Lost'kent...Maar Lost zou er kunnen zijn opgenomen. Fantastisch mooi!

Inmiddels hebben we ook een appartementje gevonden waar we voor weinig geld leuk in kunnen bivakkeren. We wonen nu onder een talenschool en hebben lekker ons eigen keukentje en zelfs een jacuzzi hahaha...Nouja het is meer een bad in de openlucht dat een jacuzzi wordt genoemd. We zijn van plan om nog twee weken hier in Santa Marta te blijven en dan nog wat meer van Colombia te gaan zien. Maar hoe of wat dat volgt in de volgende blog :-).

Bruun en Lein

Reacties

Reacties

Marinus en Astrid

Gaaf hoor! ;) Goed bezig :) Website is ook erg mooi geworden! Wel lief dat die kinderen je een kus komen geven, dat is wel weer een goede gewoonte ;) Zet 'm op en geniet ervan! Veel liefs van ons xxx

San en Ing

Hey Lein en Bruun!!
Super leuk om te lezen wat jullie in colombia aan het doen zijn. Ik zie die hyper actieve klas al helemaal voor me lein :) hahah
En dat "lost" paradijs klinkt wel jaloersmakend!! Maar super veel plezier de laatste twee weken in Santa Marta!! En we zijn benieuwd naar jullie volgende avontuur :)
xxx van ons

Let

Dat van die jacuzzi heb je me gisteren helemaal niet verteld ;) !

Toos van den Tillaart

Hoi Marjolein en Bruno
Fijn om iets van jullie te horen, en jullie gaan nog steeds van het ene avontuur naar het andere, geweldig om te lezen, nu nog wat foto's en het plaatje is weer compleet.
Weer veel succes met jullie vrijwilligers werk en voor daarna weer veel reis plezier.veel liefs van ons allen.

Ome Ab en tante Mieke

Wat weer een goed project Lein en Bruun. Heerlijk om kansarme kinderen iets te bieden. Die kusjes op je wang zijn dan een rijk bezit voor je. De website is zeker bij Bruno in goede handen. Ga zo door, goed bezig hoor!
Liefs van ons.

Christa Lageman

Hoi Marjolein en Bruno, wat maken jullie toch een hoop mee. Wat stoer dat jullie naar Colombia zijn gegaan, en ook daar weer vrijwilligerswerk hebben gevonden. Het is erg leuk om jullie te blijven volgen.
Groetjes, Christa

Christa Lageman

Hoi Bruno en Marjolein,
nog maar 2,5 week en dan vertrekken we naar Zuid-Afrika.
Ik wil jullie als eerste ons weblog op Reismee presenteren. Bij jullie werkt het zo goed, dat wij ook op deze manier onze reis gaan delen met het thuisfront.
Het weblog heet: lageman.reismee.nl.
Groetjes, Christa

Marloes

Hoi Marjolein en Bruno!

Ik kwam jullie weblog toevallig tegen op internet toen ik opzoek was naar informatie over Colombia. Erg leuk om jullie verhalen te lezen! :D

Mijn vriend en ik willen er zelf ook naar toe gaan in het najaar, maar het is voor mij nog een totaal onbekend land. Mijn vriend heeft al rondgereisd in Midden-Amerika en veel goede verhalen gehoord over Colombia.

Ik maak mij er toch een beetje zorgen over de veiligheid in het land, hoe hebben jullie dat ervaren als ik vragen mag? Als ik jullie verhalen zo lees, hebben jullie geen vervelend dingen meegemaakt?

Groetjes Marloes

Marjolein

Hoi Marloes,

Wat grappig dat je op onze site terecht bent gekomen. Colombia is echt super. Voor mij denk ik wel het mooiste land waar we tot nu toe zijn geweest. De mensen zijn super vriendelijk (in de boyaca regio nog meer dan aan de kust) en met de veiligheid zit het zeker wel goed. Er zijn wel "zonas calientes" waar je echt niet heen moet gaan (in de jungle), maar daar buiten is het prima om rond te reizen. Je komt wel heel veel militairen tegen in Santa Marta, Ciudad Perdida en op bepaalde plekken in de Boyaca regio, maar zolang zij er zijn zit het juist goed :-). Wij hebben verder geen vervelende dingen meegemaakt. Ik neem aan dat jullie niet de sloppenwijken in gaan ;-)? Dat zou ik niet adviseren ;-). Verder zou ik Colombia 100% aanraden. Als je nog meer info wilt, kun je me altijd mailen! Succes met voorbereiden. Groetjes, Marjolein

Ingrid

Hallo Marjolein en Bruno,
Wij, een gezin van 4, zijn op dit moment in Maracaibo, Venezuela en staan op het punt om de grens naar Colombia over te steken richting Santa Marta. Hebben enig idee of het bereikbaar is van hieruit? I.v.m. de regen en eventuele overstromingen.
(als jullie het leuk vinden: www.spirituelewereldreis.blogspot.com)
Goed vervolg van jullie reis!
Groet
Ingrid

Marloes

Hoi Marjolein!

Bedankt voor je reactie! Heel fijn om te horen dat het doorgaans toch een veilig land is om te bezoeken, het lijkt me echt een uniek land en een hele ervaring om mee te maken. Nogmaals bedankt voor de informatie, groetjes Marloes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!