Brunoenmarjolein.reismee.nl

Tunadamu Uganda!

Lieve iedereen,

De tijd is omgevlogen! Van de week beseften we ons opeens dat er nog maar een paar dagen in Oeganda over zijn. Op zo'n moment ga je toch even terugblikken. Wat een bijzondere en soms bizarre ervaring was het om in Oeganda te zijn. Een land dat zo anders is dan Nederland. Een cultuur die zo anders is dan de Westerse cultuur. Mensen die constant iets van je willen,omdat ze jetoch vaak zien als wandelende geldzak. De verschikkelijke rommelige, armoedige stadjes. De vieze uitlaatgassen (geen roetfilters), de enorme hoeveelheid stof en de afvalhopen die op iedere hoek van de straat worden verbranddie ervoor zorgendat het leven hier in Mukono ongeveer gelijk staat aan het roken van 10 sigaretten per dag.De bizarre ideeen die Oegandezen hebben over bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit, en dan nog de armoede overal...

En toch...Hadden we het nooit willen missen. Naast het feit dat mensen altijd wel iets van je willen, zijn de mensen hier ook super gastvrij en geven ze ook heel veel. Zo nodigde Norah, een lerares op de basisschool, mij uit om na schooltijd nog even haar huis te bekijken. Toen ik daar aankwam werd ik omhelsd door haar moeder (daar woont ze mee samen) en werd er meteen voor me gekookt. Een huis was het trouwens niet echt te noemen. Er is geen douche,WC en er zijn geen meubels. Er liggen 2 matrassen en er is een soort van keukentje waar op houtskool eten wordt gekookt.

Daarnaast is de natuur in Oeganda echt super super mooi. Vorig weekend zijn Bruun en ik een weekendje naar een eiland op de Nijl geweest. Een klein eiland met super veel bomen, vogels en apen. Een klein paradijsje!

En natuurlijk zijn de kinderen op de school echt ontzettend leuk. Hoewel de uitdaging van het werken als assistent op de school er wel een beetje begint af te raken, zorgen de kinderen ervoor dat het elke dag leuk blijft. Vooaral dansen en zingen vinden ze fantastisch. Ook sporten vinden ze leuk. Afgelopen week hebben we gevoetbald met de hoogste klassen. Ik heb zelden kinderen zo fanatiek bezig gezien. Ik denk dat dat waarschijnlijk ook komt omdat ze in de klas vrij weinig mogen. Discipline hebben ze hier erg hoog in het vaandel staan. Helaas, helaas kwamen we er in de tweede week al achter dat het hier normaal is om kinderen met een tak of met de vlakke hand een flinke tik te geven. Hier kunnen we maar niet aan wennen. Als excuus geven ze dat de klassen zo groot zijn dat ze dit wel moeten doen om orde te houden. Waar ik mij het meest aan irriteer is het feit dat kinderen in sommige klassen ook worden geslagen als ze hunopdracht niet goed hebben gedaan. Dat dit misschien zou kunnen komen door andere problemen (er zijn kinderen waarvan ik zeker weet dat ze het niveau (nog) niet aankunnen) daar wordt verder niet naar gekeken.

Van EHBO wisten de leraren/leraressen ook nog niet zoveel. Jeroen en ik hebben daarom aan alle docenten een EHBO cursus gegeven. We hebben het voornamelijk gehad over hoe je een wond moet ontsmetten, wat te doen bij brandwonden, een bloedneus etc. 2 Medische vrijwilligers hebben een hele lading verband, pleisters, handschoenen etc. gedoneerd. Ze hadden op de school echt helemaal niets, geen pleisters, ontsmettingsmiddel, niets.

Over donaties gesproken...We hebben de mensen die geld hebben gedoneerd voor Oeganda al een mail gestuurd (ik hoop dat alle mails zijn aangekomen!) en verteld dat de posters waar Bruun mee bezig is geweest inmiddels af zijn. Ze zijn super mooi geworden! Ze zijn gedrukt op PVC (weerbestendig) en 2 bij 1.30 metergroot. Vandaag gaan we ze ophalen bij de meubelmaker, want die heeft er frames omheen gemaakt. Tenminste.., Ik hoop dat de frames nu echt klaar zijn, want dat zouden ze eigenlijk afgelopen vrijdag al zijn. Oeganda he ;-)?! Daarnaast ben ik bezig om in alle klassen popcorn uit te delen (in totaal 800 kinderen). Ik moet nu nog 3 klassen doen en dan hebben ze allemaal gehad. Ik wilde eigelijk iets gezonders geven, maar dat bleek qua prijs en vervoer niet helemaal te lukken. Maar goed de kinderen hier zijn weg van popcorn, dus het is wel een goed idee geweest. Nogmaals wil ik iedereen echt super bedanken voor de donaties! Ik zal vanmiddag dan echt de foto's gaan plaatsen! Zoals ze hier zeggen: 'God bless you'en 'We are so grateful',

Morgen is onze laatste dag op school. Er is morgen een assembly (bijeenkomst) waarbij alle kinderen en leraren aanwezig zullen zijn. Ze willen geloof ik voor ons gaan zingen en dansen. Verder willen ze ook nog een diner voor ons regelen. Ik heb al gezegd dat ze echt niet zoveel moeite hoeven te doen, maar ze staan erop. En dan...dinsdag zullen we naar New York vliegen! Dat zal wel een mega cultuurshock worden. Maar we kijken er enorm naar uit! Mijn ouders en Martijn en Coen zullen ook in New York zijn dus dat wordt vast en zeker hartstikke gezellig. We kijken er naar uit mijn ouders en Coen en Tijn weer te zien. Dus...tot in New York!

Tunadamu (tot ziens in het Luganda)!

Bruun en Lein

Reacties

Reacties

Marco

Ik wordt er emotioneel van :s

Ing en San

Hey lein en bruun!
Wat hebben jullie een ontzettend mooie ervaring op gedaan in oeganda! Jullie zullen die kinderen vast gaan missen. Heel veel plezier bij het ongetwijfeld mooie en emotionele afscheid. En onwijs veel plezier toegewenst in NY!!
Goeie vlucht dinsdag, xxx san en mij

Bir en aal

wow wat een belevenis! =) en leuk om te zien wat een goed werk jullie daar hebben gedaan! nu op naar new york, zal idd wel een mega cultuurshock zijn! heel veel plezier!! XXX

Mia

Wat een mooie verhalen en nu op naar New York,
heel veel plezier. Ben benieuwd wat jullie gaan beleven en zien allemaal.

xx

Marinus en Astrid

Wow wat een prachtig verhaal weer... je kunt het mooi schrijven Lein! Heerlijk om te lezen :) Geniet van jullie laatste dagje morgen dikke kus van ons!!

Bart en Angelique

Prachtig geschreven! Jammer dat jullie weg moeten... Volgens mij hebben jullie het er erg naar jullie zin gehad.

Nu naar New York. De stad waar je ook tien sigaretten per dag rookt, alleen dan van de uitlaatgassen. ;-). Enjoy!

Ciao! Groetjes, Bart en Angelique

Letty

Mooi verhaal weer en weer mooi beschreven zeg!
Wat hebben jullie veel kunnen doen voor de kids op de school als ik het zo lees! Heel bijzonder.
Kus van ons

Janna

Mooi verhaal. Altijd leuk om jullie verhalen te lezen.
Veel plezier morgen.
Have fun in NY, lekker geniet van je familie.

Heb je trouwens mee gekregen via facebook wat er in Thailand is gebeurd bij het centre?

Tot het volgende verhaal :)

Toos

Hoi marjolein en Bruno
Al laat ik niet altijd van mij horen wij blijven jullie volgen hoor.
Het is in een woord geweldig wat jullie allemaal in Oeganda hebben gedaan voor die kinderen.
Wat zullen ze jullie gaan missen dat is zeker.
En wat fijn dat je ouders komen Marjolein geniet samen van New-York
Veel lieve groetjes van ons allemaal doeiii

Diana

Veel plezier in N.Y.

jero

Neem maar zwarte M&M's mee plz. & have fun!

linda olthoff

WAUW!!
Heel gave ervaringen en wat een leuke initiatieven van jullie op die school. Toppie.
Jullie zijn bewonderenswaardig!

En nu lekker samen N-Y verkennen. Wat meer luxe, wat jullie vast ook wel weer fijn zullen vinden ook al is het idd een schril contrast met wat jullie de afgelopen maanden hebben meegemaakt..

Have fun!!

xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!