Brunoenmarjolein.reismee.nl

Oog in oog met een jonge silverback gorilla :-)

Wel of niet naar Bwindi Inpenetrable National Park om de berggorilla's te spotten...Lang hebben we erover nagedacht, omdat de permits om deze apen te bezichtigen echt mega duur zijn. Maar omdat er nog zo weinig berggorilla's zijn en deze alleen te zien zijn in Oeganda, Rwanda of Congo, hebben we uiteindelijk toch besloten om onze kans te grijpen en een gorilla tracking te gaan doen. Het was nog even spannend of we uberhaupt nog op korte termijn permits konden regelen. Per dag kunnen er maar 8 mensen een tracking doen. Gelukkig was het uiteindelijk toch gelukt om voor afgelopen zaterdag de permits te regelen!

Afgelopen donderdagochtend zijn we vertrokken met onze chauffeur Badru. Omdat het onmogelijk is om met het openbaar vervoer in Nkuringo (het gedeelte in Bwindi waar wij de tracking zouden gaan doen) te komen, hebben we een chauffeur 'ingehuurd'. Om er alles uit te halen wat erin zit, zijn we, na een bezoek aan de evenaar (leuk om nu ook in een ander continent op de evenaar te staan :-)), eerst naar Lake Bunyonyi gereden. Dit is een super groot meer met eilanden erin. Deze eilanden zijn ontstaan door vulkaanuitbarstingen. Echt super mooi! De volgende ochtend hebben we een uur gevaren over het meer om de Batwapygmeeen te bezoeken. Op zichviel dit wel een beetje tegen. De pygmeeen gingen dansen en zingen,maar hetvoelde een beetje als aapjes kijken. Ze leken er ook niet echt veel zin in te hebben. Omdat ze na hun'optreden' weer terug moesten lopen naar Rwanda (zo'n 1,5 uur) hebben we nog een jerrycan drinken voor ze gekocht van de locals.

Na ons bezoek aande pygmeeen zijn we 's middags nog zo'n 4 uur verder gereden naar Bwindi. Was echt een fantastische reis. In de verte konden we de bergen met tropisch regenwoud zien oprijzen. Bij aankomst in Nkuringo Camp (waar we die nacht ineen tentje zouden slapen) werden we verwelkomd door zingende kinderen. We hebben met ze meegedanst, zodat we de volgende dag getraind zouden zijn voor de tracking :-). Na een kort nachtje (we waren best wel zenuwachtig) moesten we vroeg op voor de briefing. Hierin werd vertelddatde tracking zwaar kon zijn, wat we konden verwachten etc. Na debriefing was het dan eindelijk zover....We konden Bwindi in!!!Al na een uur aan de rand van Bwindi te hebben gelopen kregen we al een sein van onze 2 guards dat de gorilla's in de buurt waren. En ja hoor...na wat dieper de bush in te zijn'gelopen', hoorden we geritsel...Rechts zagen we wat zwartharigs bewegen....een blackback gorilla (oftewel een vrouwtje, het mannetje wordt de silverback genoemd)!! En...verderop zaten 1 grote blackback en 4 kleinere gorilla's rustig gras te eten. Ze keken naar ons, maar trokken zich verder niets van ons aan. Na nog wat verder te lopen zagen we nog 3 gorilla's zitten. Opeens hoorde ik achter mij takjes breken en geschuivel. Komt er opeens een jonge silverback uit de struiken gelopen! Vlak voor ons (op 1 meter afstand) bleef hij staan. De guards gebaarden dat we plaats moesten maken voor de silverback. Vervolgens liep de gorilla echt vlak achter ons langs (we hadden hem kunnen aanraken ;-)) om vervolgens weg te lopen. WOW!! Dat was echt zokicken! Na een uur tussen de gorilla's te hebbendoorgebracht moesten we helaas weg, omdat ze niet te veelmogen worden gestoord. Nadat we het park uit warengewandeld (dat was best zwaar) zijn we weer teruggereden naar Lake Bunyonyi om bij te komen van deze te gekke ervaring!!! Zie foto's :-).

Liefs,

Bruun en Lein

Ing en San

Wow!!! wat een onwijs gaaf verhaal :) door jullie beschrijving zie ik het echt helemaal voor me. Wat moet dat indrukwekkend zijn geweest om zo dicht bij wilde gorilla's te zijn!! Dat is nog eens wat anders dan een vervet monkey, als deze aan de haren hangt lig je op de grond ;) Super benieuwd naar jullie foto's!!
xx

Til

Volgens mij is er maar een woord: WOW! Wat een te gekke ervaring zeg! Hoe is het verder in Oeganda, begint het op t schooltje al een beetje te wennen? XXX

Wilma

Mooie foto's !! en weer een mooi verhaal!
XX

birgit en aal

heel gaaf! groot gelijk dat jullie hiervoor gekozen hebben! want cker een ervaring erbij!!=) XXX

Janna

Super gaaf verhaal en super mooie foto's. Super mooie ervaring. xxx

tante Hennie

Dat is nog eens wat anders dan aapjes kijken in artis!!
Geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken.
Hier alles oke en groetjes van

Ome Gerrit en tante Hennie

Bart en Angelique

Hallo! We hebben de foto's bekeken en het bijbehorende verhaal gelezen. Supergaaf dat jullie zo dicht bij de grote apen zijn geweest! Wat een unieke ervaring...

Groetjes,
Bart en Angelique

Ome Ab en tante Mieke

Jeetje.........wat een ervaring!
Zo dichtbij, supergaaf jongens.
En weer prachtige foto's.
Lieve groetjes van ome Ab en tante Mieke.

Mia Bella Napolitana

Hi,
Wat een leven hebben jullie! Had eigenlijk in je koffer moeten gaan zitten, had ik dit ook allemaal meegemaakt.
Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, helemaal vergeten!! erg he!!! Ja ze zeggen weleens uit het oog uit het hart, Neeeeeeee Hoooooooor!!!
hahahahaha!
Wat een mooie verhalen en foto's, net Gorilla's in the mist (heb je hem nou al 's gezien) hihihihihi
Heb even pauze op m'n werk en ineens schoot het me te binnen dat ik jullie helemaal vergeten was.
Kword oud :-)
Heel veel plezier nog de komende tijd en ik ga het nu zeker volgen.
Groetjes en allebei een heeeeeeeeeeeeeele dikkeeee
kus XX