Brunoenmarjolein.reismee.nl

Kaapstad en Stellenbosch.

Lieve iedereen,

De dag voor onze busreis van Swakopmund naar Kaapstad hebben we nog lekker gesandboard in de duinen van Namibie met Joe en Cecelia. We waren een beetje brak, want we waren de avond ervoor uitgeweest en moesten allereerst met board en al de duinen opklimmen. Deze zijn helaas niet zo laag als die in Wijk aan Zee, dus ging lekker met ons brakke hoofd :-). Eenmaal boven gekomen mochten we eerst oefenen vanaf een klein heuveltje. Bruun ging super goed en ging vloeiend van het heuveltje af. Ik was uiteraard weer aan het stuntelen en belandde iedere keer gillend op mijn kont (de instructeur: please Lein believe in yourself...). Iedere keer mochten we een groter heuveltje nemen. Bruun is op een gegeven moment echt een heel stuk naar beneden geboard. Zag er echt heel gaaf uit, natuurtalentje! Na het sandboarden mochten we met de 'high speed machine' van een super steile helling af. We moesten op een plankje liggen (ja ja de high speed machine) met ons hoofd richting de helling, met onze handen het plankje iets omhoog houden, zodat we niet al het zand in ons gezicht zouden krijgen, en dan met 80 km per uur naar beneden glijden. Dat was echt super vet!

Op zondagochtend van iedereen afscheid genomen en naar de bushalte gegaan om te wachten op de Intercape...'s Morgens kwam ik er al opeens achter dat onze reis vanaf Swakopmund naar Windhoek en de reis van Windhoek naar Kaapstad niet op elkaar aansloten. De bus opweg naar Kaapstad zou volgens ons schema al vertrokken zijn voordat wij uberhaupt in Windhoek zouden aankomen. Snel nog even met de Intercape gebeld en er werd gezegd dat de bus wel op ons zou wachten in Windhoek. Maar...dit is Afrika en ik denk dat de buschauffeur heeft gedacht: laten we dan maar helemaal niet naar swakopmund rijden, zodat er ook geen vertragingen ontstaan. Kortom de bus in Swakopmund is nooit gearriveerd. Zondagavond zaten we dus gewoon weer te eten met de EHRA vrijwilligers in Swakopmund. Gelukkig zou er op maandag (ook) een Intercapebus rijden en konden we een dag later toch nog naar Kaapstad.

Na een rit van meer dan 30 uur (er waren super strenge controles om 4.00 's morgens bij de grens van Zuid-Afrika, al onze bagage werd nagekeken, nogal chaotisch en tijdrovend) kwamen we dan in een regenachtig Kaapstad aan. Hmmm..dit was toch wel een flinke cultuurshock. Veel hoge gebouwen en mega mega druk. Omdat we waren vergeten het adres van ons hostel op te schrijven hebben we ook nog super lang in de taxi gezeten om het hostel te vinden. Misschien toch volgende keer iets beter voorbereiden :-). Het hostel zou op een ecologische boerderij staan. Eigenlijk was het enige ecologische dat er redelijk wat gras was en een paar paarden. In het hostel waren niet veel backpackers, maar veel mensen uit Congo. Zij werken ergens op de boerderij en wonen in het hostel. Op zich een prima plek om te verblijven.

In kaapstad hebben we veel gezien. Bovenaan ons lijstje stond natuurlijk Robben Island. Echter bleek er, doordat er stakingen zijn, maar 1 boot per dag naar het eiland te gaan. Voor de aankomende tijd was alles dus volgeboekt :-(. Maar we hebben wel een wijnroute kunnen doen.We hebben 3 verschillende proeverijen gedaan in Paarl, Franschhoek en natuurlijk Stellenbosch. Aan het eind van de dag konden we geen wijn meer zien :-). Verder zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest. De route erheen is door een nationaal park. Erg mooi! Op capepoint (het meest Zuid-Westelijke punt) komen de Atlantische - en Indische oceaan samen. Zie foto's! Verder zijn we naar Boulder's beach geweest. Hier leven de Afrikaanse Pinguins. En...natuurlijk zijn we de Tafelberg op geweest. Helaas was het echt super bewolkt op de top..en dus hebben we echt helemaal niets kunnen zien. Ook was het zoooo koud. Bruun wilde nog een of andere route lopen op de berg..maar ik vond het echt te koud. We waren dus snel weer beneden:-). Ten slotte hebben we in Kaapstad nog een gospeltour door 3 townships gedaan. Op zondagochtend zijn we eerst naar township 'Langa' gereden. We hebben o.a. een creatief centrum bekeken. Door middel van het maken van kunstwerken proberen de mensen hier geld te verdienen. Ook worden er jongeren in het centrum opgeleid. Daarnaast zijn we naar een kerkdienst geweest. Tijdens deze dienst wordt er voornamelijk gezongen (gospel) en dat was echt heel bijzonder! Er stond een koor te zingen (en te dansen) en iedereen was aan het dansen en het meezingen. Wat een stemmen zeg! We wilden eigenlijk niet weg...maar een ander township stond op de planning. In deze township echt alleen maar ellende gezien (de ene township is wat meer ontwikkeld dan de andere); dronken mensen 's morgens om 11 uur, huisjes (schuren) van golfplaten, overal afval en viezigheid. Wat een armoede...dan besef je weer hoe verschrikkelijk rijk wij zijn. In een ander township hebben we een medicijnvrouw bezocht. Een hele schuur vol met allerlei kruiden tegen verschillende kwaaltjes. We hebben hier een stuk zeep gekocht dat de boze geesten weghoudt en geluk geeft...Hahahaha!

De drukte in Kaapstad waren we eigenlijk na een paar dagen wel zat en dus zitten we nu in Stellenbosch. Tijdens de wijnroute vonden we het een erg leuk stadje! We zijn hier voornamelijk het stadje aan het bekijken en genieten van het lekkere eten en de wijntjes natuurlijk. Morgen vertrek ik naar Bambelela, de apenopvang in het plaatsje Belabela in Zuid-Afrika. Omdat Bruno het EHRA project in Namibie erg mist, hebben we besloten dat hij nog een maandje terug gaat naar Namibie en dat hij daarna naar Bambelela komt.

xxxv anuit Stellenbosch

Wilma en Gerard

Hallo Schatten ,
Wat jammer dat het robbeneiland niet door kon gaan ,we hadden gister al gechat met jullie en gehoord van jullie plannen...
XXXX van ons :)

Inge

Heey
Wat leuk dat jullie het naar jullie zin hebben gehad in Kaapstad! Ik had idd ook gehoord van het staken op robben eiland, heel apart!
Bruun top dat je er voor kiest om terug te gaan naar Namibie en lekker ga doen waar je zin in hebt .. dat is het aller belangrijkste nu het idd kan!
Lein en ik gaan ons wel vermaken bij Bambelela :)
Heel veel succes en plezier weer in Namibie en Lein ... tot over 1,5 week :)
xxx

Bir en alex

Hai! wow die foto's weer! helemaal gaaf dat sandboarden, haha believe in yourself lein ;) =) mannen zijn nooit bang, wij denken te veel na.. denk dat bij ons precies hetzelfde zou gaan! stoer hoor dat jullie apart gaan! geniet op het project jullie beide! XXX

Astrid en Marinus

Hey :) Altijd handig lein zo'n stuk zeep :D Daar kom ik een keer m'n handen mee wassen! Zeker stoer dat jullie apart gaan, maar Inge komt je vergezellen zo te lezen! Have fun kus kus

Diana

wat grappig om te lezen dat het koud kan zijn in Afrika...
dapper dat jullie tijdelijk splitsen.Heb je elkaar weer veel te vertellen straks....Liefs,Diana.

Bart en Angelique

Wat een verhaal weer, jullie maken echt heel veel mee met z'n tweeën. Ja, strakjes even apart, maar inderdaad: dat levert weer mooie verhalen op. Jammer dat jullie niet naar Robben eiland konden :((. Sandboarden en de high speed machine zien er superleuk uit; daar zou ik ook wel even mijn kunsten op willen vertonen! :) Ciao!!

Angelique en Bart

Hoi allebei! Wauw, wat een supergave foto's weer, zeg! Wat is Kaap de goede hoop prachtig..en die pinquins die daar wonen! Dat zijn mijn lievelingsdieren. Echt geweldig wat jullie aan het doen zijn en ik benijd jullie echt :-) Heel veel plezier op jullie volgende avontuur, ben benieuwd naar het volgende verhaal.