Brunoenmarjolein.reismee.nl

Mama Africa!!

Lieve iedereen,

Weer ontzettend bedankt voor alle leuke reacties op onze blog! Inmiddels zijn we na 2 weken woestijn weer in Swakopmund beland. Afgelopen week is weer een hysterische week geweest waarin weer zoveel is gebeurd!

Na onze buildingweek zijn we op maandagochtend vertrokken vanaf onze basecamp naar het noorden van Namibie. De tweede week zou namelijk de patrolweek zijn; de week waarin we opzoek gaan naar de olifantenkuddes, zodat we data kunnen verzamelen. Deze data wordt gebruikt door EHRA om het aantal olifanten te bepalen en de olifanten te kunnen identificeren. De route is uiteraard van tevoren niet bekend; de olifanten gaan en staan waar ze willen. Ze komen echter altijd op de rivier af en dus zullen we het meeste in de droge rivierbeddingen rijden. We zijn vroeg vertrokken met 2 open auto's en 'al' onze kampeerspullen...Na 1,5 uur rijden was het al raak! De kudde van Mama Africa stond in de bosjes te grazen!! Deze kudde bestaat uit ongeveer 10 olifanten en een een baby olifantje van ong. 1,5 jaar oud. De auto's zijn direct op een plek naast de rivierbedding neergezet en toen was het afwachten, de kuddezou namelijk verder trekken en de plek waar wij stonden passeren. Na een half uur wachten kwam de eerste bul de bosjes uitgerend. We stonden allemaal in de auto en verwachtten dat hij de auto gewoon zou passeren. Het bleek een nieuwsgierig mannetje te zijn en hij kwam daarom bij onze auto staan en greep vervolgens met zijn slurf een schoen van een van onze vrijwilligers vast (ze zat namelijk op het dak van de voorkant van de auto). Gelukkig greep Henrik haar vast zodat ze niet in paniek raakte. Olifanten houden namelijkniet van onverwachte bewegingen en spontane geluiden. Al snel kwam de rest van de kudde ook tevoorschijn. En bijna allemaal kwamen ze naar onze auto toe! Ik wilde er foto's van maken, maar was zo gespannen dat ik niets meer kon. En Bruun bleef maar porren dat ik een foto moest maken hahaha. Het baby olifantje was het leukst! Hij/zij kon nog niet goed lopen, had nog van die wiebelige pootjes en was constant in het zand aan het spelen. Na ong. 3 kwartier trok de kudde weer verder.

Naast de kudde van Mama Africa hebben we een dag later ook nog een neushoorn opgespoord! Tijdens onze zoektocht kwamen we namelijk een auto van de Rhino Trust tegen; een organisatie die zich inzet voor neushoorns in Namibie. Henrik kent deze organisatie goed en we zijn daarom gezamenlijk opzoek gegaan naar de neushoorn. En ook de neushoorn hebben we gevonden! We moesten wel de auto uit om een stuk te lopen..We moesten ons klein maken en in 2 rijen door het hoge gras lopen en mochten echt geen enkel geluid maken. Uiteindelijk hebben we de neushoorn zo'n half uur kunnen observeren. Jeeey, nu hebben we echt (na onze reis naar Zuid-Afrika)de gehele big 5 in het wild gezien :-). Voor de rest hebben we nog meer wildlife gezien zoals oa: springbokken, kudu's, giraffen etc.

'S nachts hebben we onder de sterrenhemel (en die zooo mooi in de bush van Namibie) geslapen. Het was daar 's nachts trouwens wel super super koud en vochtig. 'S morgens waren onze slaapzakken helemaal nat :-s. Dat was wel minder fijn. Duurt dan zo lang voordat je eindelijk weer eens warm wordt. De wc was in verscheidene bosjes (gelukkig had ik geen mobiele telefoon meeBir :-))en de baby wipes hebben ons weer de week doorgeholpen.Wat waren we weer smerig hahahaha:-).

'S nachts hebben we ook nog een keer vlakbij de olifanten horen trompetteren en grommen. Volgens Henrik waren de mannetjes ruzie aan het maken. Best eng als je in de open vlakte op de grond ligt. Daarnaast is Carol (een andere vrijwlliger) ook nog gebeten door een schorpioen :-s. Gelukkig gaat het nu weer goed met haar. Verder hebben we de afgelopen week wel echt super veel pech met de auto's gehad. Maar goed dit is Afrika en daar is geduld een hele schone zaak. Spreek je af om 's morgens 8 uur te vertrekken, dan wordt het standaardaltijd een uur later.

Gistermiddag zijn we weer teruggereden naar Swakopmund en zijn we mmet de hele groep uiteten geweest. Daarna zijn Bruun en ik , Emma, Emily, Alice, jungle Joe en Chris (onze gids) nog een discotheek ingegaan. Vandaag lichtelijk brak geweest :-). Morgen gaan Bruun, ik en Joe de zee op om Pelikanen, zeeleeuwen en dolfijnen te spotten. Daarna zullen we maandag weer de bush in gaan., Kortom...wij vervelen ons zeker niet hier:-).

Heel veel liefs,

Bruun en Lein

Wilma en Gerard

Wat een mooi verhaal weer !!Ik had de foto's bekeken en zag net dat er weer nieuwe bij zijn, leuk hoor...Wat een lief gezicht dat babyolifantje, en wat hebben jullie hard gewerkt!
XX van Ons

Inge

Hey Lein en Bruun!!

Wat een super leuke week en wat gaaf dat jullie de olifante zo dicht bij hebben kunnen zien :) Ik ga snel naar de foto's kijken want ik ben echt heel benieuwd!!
Hoe jullie goed daar in de bush :)
xx

Alex en Birgit

Heel gaaf! leuk hoor om die olifanten en neushoorns te zien, dat maakt alle natte slaapzakken weer goed! haha en gelukkig maar dat je mobiel hier is lein, heb ik je toch weer beschermd ;) al hoewel nou zit ik ermee aan mijn oor??? :p foto's zijn ook heel mooi! =) nou genietse nog jullie beide! XXX

Til

Ik heb maar een woord: WOW!
Zorgen jullie ervoor dat dat zo blijft!
XXX

Nienke Ballast

Ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen. Bij het zien van de foto's kan ik alleen maar zuchten en zwijmelen ;-) Namibië is mooi he? Heel veel plezier nog!

Groetjes,
Nienke

Melvin

Zo lees ik een bijzonder verhaal van Inge in Zuid-Afrika en zo zit ik in Namibië! Heel tof om jullie verhaal te lezen, succes met het bouwen van de waterput-muren deze week en ben benieuwd hoe het op zee was! Groetjes, xx

Jan en Nel Kaper

Missschien weten jullie niet meer wie we zijn ,maar wij zijn de buren van Marjolein's ouders op de Ossenberg.
We vinden het prachtig jullie verhalen te lezen en de fotoos zijn ook super.Zo zijn wij ook een beetje op vakantie.Wat een belevenissen,geweldig!Wij genieten mee.Weer veel plezier, Marjolein en Bruno.

Angelique en Bart

Hey lieve Bruno en Lein!

Wat een superleuke blog en wat een avonturen..we zijn echt hardstikke jaloers, hoor :-) super dat jullie alle dieren zo goed hebben kunnen spotten en wat romantisch, slapen onder de Afrikaanse sterrenhemel..We denken regelmatig aan jullie en zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal. Een dikke knuffel voor jullie en alle lieve Afrikaanse dieren!

Liefs, Angelique en Bart

Ronald Patricia Noa en Jara

Hallo ome Buun en Tante Marjolein,

Wat beleven jullie een avontuur zeg! Zo leuk om de verhalen en de foto's te lezen en te zien.
Als je zo dicht bij de olifanten bent kunnen we ons voorstellen dat dat wel heel spannend is.
We zijn blij dat jullie het zo goed maken en wensen jullie heel veel plezier bij het volgende avontuur.
We kijken weer uit naar jullie verhalen en foto's.

Hele dikke knuffel en kus van ons allemaal.

Paula Schram

Hi Marjolein en Bruno,
Ik geniet volop van de mooie verhalen. Is het nu hard werken of toch een grote vakantie.... Geweldige leuke foto's, kijk uit naar de volgende serie.
Veel plezier weer verder!

Marcel Laan

Wat een avontuur.... Ik volg jullie reis op de voet..

Linda Olthoff

Marjolein & Bruno,

TE GAAF weer zeg al jullie belevenissen!! En die olifanten zo dichtbij en zelfs iemand z'n schoen pakken... hmm... liever niet haha.
Jullie hebben hard gewerkt aan de muur en dan is het vast onwijs leuk om 'patrol-dienst' te hebben. Dat is lichamelijk vast ietsje minder zwaar in de hitte. Goed om te zien dat er tussendoor ook gefeest wordt ;-) Dat is allemaal heel goed uit te houden zo! Zeker als je wel 1x per week onder de douche mag hihi.

Groetjes!!!

Sander

Hey luun en brein :p
missen jullie me al een beetje? :D
Ik heb genoten van jullie verhalen, en jullie foto's zijn erg mooi! Van sommige kiekjes wordt ik wel jaloers. Ik zal aan jullie denken als ik in wenen loop, een van de mooiste Europese steden. (weten jullie ook meteen wat ik aan het doen ben ;) )

Groetjes van het opperhoofd Sander

Aninga

Hoi Marjolein..

Echt gaaf om jullie verhalen te lezen en de foto's zijn prachtig!! Succes en veeeeel plezier.. Ik kijk uit naar de volgende verhaal.. groetjes

Corrie Schouten

Hallo Marjolein en Bruno,
Wat mooi de verhalen en foto's. Indrukwekkend zo dicht bij de natuur. Veel plezier!!! en ik blijf jullie volgen. Groetjes

Miranda

Hey Bruun en Lein,

WAUW!! Wat maken jullie wat mee zeg!
Echt super. Heel veel plezier bij hetvolgende project.